نگاهی به زندگی و آثار داگلاس سیرک

یکی از بزرگ‌ترین ملودرام تاریخ سینما که شماری از شناخته شده‌ترین آثار کلاسیک این ژانر مترادف نام اوست؛ کلاوس دتلف سیرک نام دارد که او را با نام داگلاس سیرک می‌شناسیم. او در 26 آوریل 1900 در شهر هامبورگ به دنیا آمد و پدر و مادرش هر دو اصلیتی دانمارکی داشتند. او سال‌های ابتدایی زندگی‌اش را در دانمارک گذراند و توانست به خوبی درس بخواند. در بازگشت به آلمان در دانشگاه مونیخ، حقوق خواند و سپس به تحصیل در رشته فلسفه و تاریخ هنر ادامه داد. در آن دوران در کلاس‌های فیزیکدان سرشناس آلمانی، آلبرت اینیشتن حاضر شد که در آنها نسبیت درس داده می‌شد.

 سیرک از 1920در یک نشریه شروع به نوشتن کرد و در همان زمان توانست در تئاتر، دستیار کارگردان شود. او به شکلی اتفاقی موفق شد نمایشی را روی صحنه ببرد که منتقدان آن را تحسین کردند. این باعث شد تا سیرک دلگرم شود و چند تایی از نوشته‌های شکسپیر را که خودش به آلمانی ترجمه کرده بود، اجرا کند. او در سال 1934 به شرکت فیلمسازی یوفا رفت و در ابتدا با ساخت 3 فیلم کوتاه کارش را آغاز کرد. سال بعد اولین فیلم سینمایی‌اش آوریل آوریل را کارگردانی کرد که نیمه‌موزیکال بود. فیلم بعدی سیرک، دختری از مورهوف براساس رمانی از سلما لاگرلوف ساخته شد که در آن سال‌ها در تمام کشور آلمان، آثارش را می‌خواندند. سیرک در فیلم ضربآهنگ آخر که با نام سمفونی نهم هم شناخته می‌شود، برای نخستین بار سراغ طرحی ملودراماتیک می‌رود که بعدها مشخصه اصلی سینمای او شد. فیلم، درباره آهنگسازی است که با یک زن عصبی ازدواج کرده است. آنها پسر کوچکی را به فرزند خواندگی می‌پذیرند و مادر واقعی او را به عنوان دایه استخدام می‌کنند. سیرک در این فیلم سعی کرد که از جنبه‌های ادبی اثر دور شده و بیشتر به زبان سینما نزدیک‌تر شود.

ادامه مطلب ...