سال های مشروطه یک فیلم لاله‌زاری

ترکیب قصه‌ای و تاریخی سریال «سال‌های مشروطه» یکی از ناشیانه‌ترین کارهایی است که در این زمینه صورت گرفته و در برخی از قسمت‌ها کاملا از هم جداست. 

 

 

ایلنا -  رسول جعفریان، پژوهشگر و محقق با اشاره به بعضی ضعف‌های سریال گفت: ساختن کار تاریخی بسیار سخت است. سریال «سال‌های مشروطه» عمدتا داستانی است و در قسمت‌هایی نیز که تاریخی است اشتباهاتی دارد.

جعفریان با اشاره به اینکه این سریال نگاه جدیدی را مطرح نمی‌کند، افزود: در تاریخ واقعی، شخصیت‌ها معمولا و به طور کامل سیاه و سفید نیستند، اما در این سریال‌ یکسری افراد کاملا مثبت و عده‌ای دیگر به طور کامل منفی تصویر شده‌اند و این امر به این دلیل است که در فیلم باید یک نفر را قهرمان نشان داده و مخاطب را به سوی آن جذب کرد.

این نویسنده گفت: تصویری که از افراد مؤثر نشان داده می‌شود معمولا تصویرهایی کلیشه‌ای است. تصاویری که در آن آدمها یا بد بد هستند یا خوب خوب.

جعفریان با اشاره به اضافه کردن داستان‌هایی به این مجموعه که در تاریخ هرگز وجود خارجی ندارند، افزود: یکی از مشکلات سریال‌های تاریخی ارائه قصه‌هایی است که مسئله زن و جنسیت را هدف گرفته و این هم برای جذب مخاطب است. این امر البته معضل عمومی فیلم‌های ما بخصوص فیلم‌هایی است که درپی جذب مخاطبان عام است، اما صرف نظر از این امر اساسا به قول اهل فن، این داستان که به اسم «سال‌های مشروطه» پخش می‌شود بیشتر یک فیلم لاله‌زاری است تا جدی!

جعفریات تاکید کرد: ترکیب قصه‌ای و تاریخی سریال «سال‌های مشروطه» یکی از ناشیانه‌ترین کارهایی است که در این زمینه صورت گرفته و در برخی از قسمت‌ها کاملا از هم جداست.

جعفریان ادامه داد: سرعت روایت ماجراها و گذر از آنها در این مجموعه بسیار سریع است و پرش‌های عجیب و غریب در این باره وجود دارد. شاید بتوان گفت بسیار بسیار شتابزده است و بسیاری از شخصیت‌ها سر جای خودشان نیستند.

جعفریان با اشاره به اینکه «سال‌های مشروطه» یکی از ضعیف ترین سریالهایی است که در این سال‌ها ساخته شده، گفت: ساخت فیلم تاریخی بسیار مشکل است و دشوار بتوان تاریخ را با فیلم روایت کرد. فیلم می‌تواند داستان زندگی یک شخصیت یا یک واقعه تاریخی در مقطعی خاص را روایت کند، اما از آنجا که فیلم محدودیت دارد نمی‌تواند همه اشخاص و وقایع درگیر در یک دوره تاریخی وسیع را به صورت جامع روایت کند. به همین دلیل این سریال که طول تاریخی بزرگی را درنظر گرفته نه وفادار به تاریخ مانده و نه فیلم خوبی شده است.

این پژوهشگر و محقق با تاکید بر اینکه امروزه دیگر خیلی قائل به ساختن فیلم تاریخی به خصوص به این سبک و سیاق نیست، افزود: ما باید حد و مرز این دو حوزه تاریخی و هنر را به خوبی بشناسیم. شبیه این مشکل را در قصه‌های تاریخی هم داریم. البته باید اعتراف کنم در گذشته سریال‌های تاریخی خوبی باتوجه به بی‌تجربگی کارگردانان آن ساخته شد، اما امروز با دیدن این سریال احساس می‌شود که روند کار ضعیف‌تر شده ‌است. دلیلش این است که ما این دو امر را با هم می‌آمیزیم، نه حق تاریخ را ادا می‌کنیم و نه حق فیلم و داستان را.

وی گفت: گروهی معتقدند باید به تاریخ به مصداق ضرب‌المثل «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید» نگاه کرد، اما این نگاه در اینجا اشتباه است زیرا وقتی یک واقعه تاریخی به صورت فیلم بیان می‌شود، آن واقعه به آن صورت که شما نشان می‌دهید در اذهان ثبت می‌شود، ماجرای عشقی امینه واقعیت ندارد. اصلا کسی را در بزرگسالی خواجه نمی‌کردند. در آن دوره معمولا بچه‌های کوچک را خواجه می‌کردند. بسیاری از این قبیل پیش‌فرض‌ها به دلیل ناآگاهی غلط و اشتباه است.

جعفریان افزود: اکثر مخاطبان؛ توانایی تشخیص واقعه تاریخی از داستان را ندارند و آن را قبول می‌کنند. این معضل مهمی است. 

او با اشاره به اینکه بعضی سریال‌ها مانند مجموعه تلویزیونی «شیخ بهایی» در روایت تاریخی موفق بوده، افزود: ‌سازنده یک مجموعه تلویزیونی باید تکلیف خود را با بییننده مشخص کند و معلوم کند دارد قصه و داستان تعریف می‌کند و در کنار آن بعضی ارزش‌ها را نیز بیان می‌کند یا فقط می‌خواهد تاریخ را روایت کند.

جعفریان ادامه داد: البته یک مشکل دیگر در زمان ما وجود دارد. وقتی از «فکر» کم می‌آوریم از تاریخ به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنیم.
 
وی در پایان گفت: می‌توان به این سریال به دید یک مجموعه سرگرم‌کننده و تفریحی نگاه کرد نه بیشتر.

نظرات 5 + ارسال نظر
مجید قبادی یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:52 ب.ظ http://www.pollywood.blogfa.com

سلام راد عزیز
جدا" هرچی رو به آخر می رفت ضعیفتر میشد.
من آپ کردم م منتظرت هستم
مرسی

نوشین(بهرام رادان ستاره سینمای ایر یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 04:55 ب.ظ http://www.bahramradanfans.blogfa.com

سلام

منم لینکیدمتون!

مریم یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:27 ب.ظ http://www.faghat-shahram.blogfa.com

سلام وبلاگ بسیار عالی دارید حیلی خوبه . اگر دوست دارید به وبلاگ من سر بزنید. در خصوص شهرام حقیقت دوست نوشته شده است. www. faghat-shahram.blogfa.com مرسی.

ستاره دوشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 02:39 ق.ظ http://www.fathihassan.blogfa.com/

خودم جواب سوالم رو گرفتم!
ممنون لازم به توضیح نیست.

کورش آریامنش دوشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:33 ق.ظ http://www.arja.blogsky.com

درودهای فراوان به مدیر مسئول وبلاگ:
محقق عزیز وبلاگ جامعه شناسی ایران http://www.arja.blogsky.com
شمار دعوت به این وبلاگ می نمایم و از نقدهای خوبتان دریغ نورزید0 انجمن حجتیه مهدویت مزدوران انگلستان در ایران ـ در باره ملت و مسأله‏ ملی ـ آزادی بیان و ولایت فقیه ـ هنجارها و ناهنجارها ـ هویت ملی در ایران ـ چرا کاندیداها نمی توانند نماینده واقعی شهروندان جامعه ایران باشند ـ ارتباط مارکسیسم با الهیات هگل ـ فرهنگ رشوه در نظام اداری جمهوری اسلامی ـ طرفداران دیکتاتوری در ایران ـ مشروعیت بخشیدن به یک نظام دیکتاتوری دینی، سنتی ـ ایران در چمبره نفوذ دینی، سنتی ـ تهاجمات و جنایات ارامنه، اسماعیل سیمیتقو و سردار ماکو ـ بیانیه محکومیت جنایات ارامنه و عناصر واپس گرا و مارکسیسم ـ نقش آزادی ها در سرنگونی دیکتاتوری سنتی ـ آدمیت برتر است یا انسانیت، جامعه دینی برتر است یا ـ گفتگوهای شبانه بین پروفسور دکتر استاد احمدی نژاد با امام زمان غایب ـ انسانیت از دست رفته ـ من هنوز انسانم!!!!!! ـ فروپاشی مارکسیسم و علل فلسفی آن ـ تئوری ئوطئه قدرت بر علیه جامعه ایران ـ جامعه شناسی دین ـ مبارزه با استعمارگران ـ طنزی از دکتر، پروفسور استاد احمدی نژاد را بهتر بشناسیم ـ قاچاق کالاهای وارداتی ـ عامل تثبیت جامعه دینی، سنتی ـ آموزش تفکر دینی، سنتی در واپس گرائی و انتخابات ـ اضمحلال و فروپاشی شاهنشاهی ساسانی ـ اقتصاد دولتی ـ علل عقب ماندگی ایران ـ محدودیتهای زبان و منطق ـ 000 و مقالاتی دیگر با تشکر کوروش آریامنش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد