سینما آخرالزمانی چند سالی است که به صورت جدی در سینما هالیوود توجه ها را جلب کرده است و این در حالی است که به تعبیر بسیاری از کارشناسان رسانه موج گرایش به این ژانر خاص بی علت نیست و علاوه بر مسایل فرهنگی مسایل سیاسی خاصی پشت آن نهفته شده است.به ویژه در چند سال اخیر هر فیلمی که در این زانر ساخته شده است حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد دست اندرکاران اکران در آمریکا به آن توجه کرده اند تا به نوعی با فروش فراوان دیگر کارگردانان را به ساخت چنین فیلم هایی جلب می کند.
اما بی تردید در بین فیلم های آخرالزمانی به انهایی که با عنصر جادو همراه بوده است.به صورت ویژه ای توجه کرده اند.نمونه بارز این گونه فیلم ها را می توان در سری های مختلف فیلم هری پاتر یلاخص در سری هری پاتر و یادگاران مرگ 1 و 2 به کارگردانی دیوید بتس مشاهده کرد به ویژه که این فیلم به صورت ملموسی جادو و آخرالزمان را با هم ترکیب کرده است.
تقابل جادوی سیاه و سفید در آخرالزمان
به طور کلی داستان قسمت اول هری پاتر و یادگاران مرگ در حالی به سمت نابودی کامل دنیا پیش می رود که تبلیغات فراوانی برای قسمت دوم آن شده است به گونه ای که پیش بینی فروشی بیش از 300میلیون دلار برای آن,مدیون تبلیغات گسترده ای است که تا قبل از انتشار سری دوم بوده که برای آن شده بود.حتی در سری جدید وردهای جدیدی هم به آن اضافه شده است که تا مخاطب آن را به عینه حس کند که اخرین قسمت از هری پاتر که به دو قسمت تقسیم شده به نوعی نبرد پایانی خیر و شر است.
اگر به انونس جدید سری دوم هری پاتر و یادگاران مرگ که پخش شد نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که سبک این فیلم دقیقا وارد سبک فیلم هایی مانند:کتاب الی(کتاب مقدس) شده است.
و همچنین نوع کابالایی(عرفان یهودی)که در سری آخر این مجموعه دیده می شودکابالایی متفاوت با سری های قبلی است که فقط مبتنی بر جادوگری و چند ورد است چرا که به طور کلی روند قصه در سری جدید تغییر می کند.این تغییر شامل تقسیم جادو به سیاه و سفید و تقابل آنها در این قسمت است.موضوعی که دقیقا در مصداق فیلم های سال پیش به نوعی دیگر تکرار شده بود که نمونه این فیلم ها را می توان ارباب حلقه ها دانست چرا که شخصیت لرد ولدمورت دقیقا شبیه گاندولف در ارباب حلقه هاست.نماد های ماسونی در این دو قسمت که در واقع یک قسمت است.بش از پیش به کار گرفته شده که نشان می دهد کارگردانان این مجموعه هرچه جلوتر رفته اند بیشتر به دنبال القای هدف اصلی خود بوده اند.
ولدمورت دجال,سوار بر موج سیاهی آخرالزمان!
داستان این قسمت در جایی دنبال می شود که بزرگ جادوگر مدرسه جادویی هاروارد یعنی دامبلدور که نماد جادوگری مثبت(جادوی سفید)است بر اثر درگیری با افراد لرد ولدمورت یعنی نماد جادوگری منفی(جادوی سیاه)کشته شده و تمام دنیای جادو در اختیار جادوگر سیاه و افراد او قرار گرفته است.در این بین هری پاتر و ران و هرمیون تصمیم می گیرند که به تنهایی به جنگ با سیاهی بروند چرا که بسیاری از همراهان آن کشته شده اند همچنین آنها به دنبال این هستند که جان پیچ هایی را که در آن بخشی از جان لرد ولدمورت نهفته است یکی یکی پیدا کنند وبا از بین بردن آن به زندگی لرد سیاه پایان دهند.
داستان این قسمت دقیقا شباهت عجیبی با فیلم های ژانر آخرالزمانی و به نوعی تصویر آخرالزمانی دارد که در این فیلم ها دیده می شود.به گونه ای که اصل روایت آن دقیقا مشابه داستانی است که گروه های صهیونیستی از اخرالزمان خود تصویر می کنند. آخرالزمانی که به تعبیر آن ها همرا با تسلط جادو و شیاطین است و در این بین فقط جادوی صهیونیسم است که می تواند با جادوی سیاه مبارزه کند.در واقع که این قسمت از مجموعه هری پاتر که بسیاری از کارشناسان به دلیل سیاه نمایی فوق العاده از آن سیاهی و پلیدی حاکم شده و همه منتظر منجی جادوگری از جنس کابالا هستند.
این قسمت از هری پاتر پر شده است از انواع و اقسام نماد های آخرالزمانی گروه های صهیونیستی!به ویژه سکانس هایی از فیلم که مدرسه تصرف شده هاروارد را نشان می دهد و در کنار آن سرزمین جادویی را که به بیابان تبدیل شده و تحت تسخیر پلیدی درآمده است.به گونه ای به نمایش می گذارد که بیننده علی الخصوص نسل جوان حس کند که دیدگاهای صهیونیسم درباره آخرالزمان حقیقت دارد به ویژه صحنه های ابتدایی فیلم که در آن لرد ولدمورت دور میز با یاران جادوگر خود نشسته است.دقیقا تداعی کننده همان دجالی است که در رویای آخرالزمان یهود مشاهده می شود.هر چند جی کی رولینک نویسنده کتاب هری پاتر درباره اصل داستان آن به این نکته اشاره می کند که بهترین قسمت از فیلم همین قسمت است.بی شک هری پاتر و یادگاران مرگ که در دو قسمت تولید شده است و پیش بینی فروش بسیاری هم برای آن می شود.بیش از فیلم های قبلی سری هری پاتر در ذهن بیننده تاثیر گذار خواهد بود چرا که در این قسمت بیش از قسمت های دیگر داستان فیلم از قصه ای معمولی که برای نوجوان است خارج شده و به آرمان نامه ای برای تفکرات خاص تبدیل شده است.
وقتی که وردهای جادویی جایگزین دین می شود
این فیلم بیش از هر چیز ذهن کودکان و نوجوانان را
هدف قرار
می دهد چرا که اومانیست(انسان گرایی) نهفته در مجموعه
هری پاتر به ویژه در قسمت های پایانی دقیقا برای بعضی از
نوجوانان تارضی ایدئولوژیک ایجاد می کند.بسیاری از آنها ممکن است جادوی
نمایش داده شده در سری هری پاتر را دقیقا در مقابل اراده خداوند تصور کنند و
همین جاست که یکی از نکات اصلی رخ می نماید و همان سکولاریسم تصویری است!
سکولاریسمی که به وسیله زبان تصویر در ذهن بیننده جای می گیرد.این موضوع زمانی اوج می گیرد که هری در مقابله با مرگ خوارها که نماد سیاهی محض هستند از وردهای جادویی خاصی استفاده می کنند.به ویژه در قسمت اول یادگاران مرگ به نوعی این مسئله شدت یافته است.کار حتی به جایی رسیده است که بعضی از کشیش های کلیسا پس از مشاهده این قسمت از هری پاتر به این موضوع اشاره کرده اند که هری پاتر به جای دعا به آنها وردهای جادویی یاد می دهد.اگر صحبت های این کشیشان را در کنار تحلیل محتوایی کابالای هری پاتر قرار دهیم متوجه خواهیم شد که پرونده هری پاتر برای لابی های سیاسی اهمیت فراوانی دارد چرا که هری پاتر فقط فیلم جادویی نیست بلکه به نوعی پیوندی با افکار ایدئولوژیک گروه هایی در امریکا دارد.
سلام دوست گرامی خسته نباشید .
وبلاگ رسمی عبدالرضا اکبری با دو پست در خدمت شما خوبان می باشد :
پست اول با عنوان / تصاویری از تله فیلم لبخند خدا با حضور استاد عبدالرضا اکبری و پندار اکبری
پست دوم با عنوان / ساخت فیلم تلویزیونی چهل با حضور استاد عبدالرضا اکبری + گزارش تصویری
منتظر حضور گرمتان هستیم .
موفق باشید . یا حق .